Kojenci, batolata, děti – opravdu potřebují vzdělávací hračky?

  • educational toysTato otázka je v médiích, odborných časopisech a všech mateřských poradnách dokolečka se opakujícím tématem. Je nutné malým dětem kupovat vzdělávací hračky nebo se vše potřebné naučí pozorováním a napodobováním okolí? Má byznys vzdělávacích hraček smysl nebo jen tahá z důvěřivých rodičů peníze? Co je opravdovým přínosem těchto zařízení a produktů?
  • Zeptali jsme se psycholožky Aleny Šedivé z pražského institutu práce s nadanou mládeží aby nám význam či nevýznam těchto hraček vysvětlila. Jak sami uvidíte, odpověď na tuto otázku není jednoduchá a my jsme z ní také nebyly nejmoudřejší. Přečtěte si tedy, co říká odborník.
  • Vývoj dítěte je závislý na několika faktorech. Na prostředí ve kterém vyrůstá, na stabilitě rodiny a okolí, na správné stravě nutné k vývinu všech buněk nebo na působení okolních vlivů jako televize či školní prostředí. Pokud všechny tyto faktory nejsou ve správné rovnováze a dítě se nemůže přirozeně vyvíjet, je snaha o nahrazení vzdělávacími hračkami zbytečná. Vzdělávací hračky by měly být určeny zejména pro děti, které jsou ze stabilního prostředí a mohou jako nástavbu těchto hraček využít. Děti, které jsou vystavovány větším stresům a nepříznivým vlivům okolí mohou tyto hračky samozřejmě využívat, ale vliv na ně nebude takový, jako na děti se zdravým životním stylem a vývojem.
  • Otázka, kterou bychom si tedy měli klást zní, jestli není důležitější zaměřit se na budování zdravého prostředí pro dítě a ne na jakési ,,náhražky“ či doplňky vzdělávání. Dobré základy jsou totiž vždy nutné pro další rozvoj a pokud u dítěte chybí, znalostní nástavba se mine účinkem. Měli bychom tedy peníze spíše investovat do zdravé stravy, času stráveného s dětmi nebo kvalitních školních pomůcek. Výchova jako taková totiž nejde nahradit obyčejnou hračkou ze supermarketu. A ruku na srdce, každý z nás bude mít radši dítě s dobými způsoby a morálními zásadami, než dítě, které pozná dvě stovky barev nebo si mechanicky zapamatuje malou a velkou násobilku.